Tillbaka på Sicilien!

18.10.2025

Tillbaka till Sicilien! (for an English version please scroll down)

Höstens seglingssäsong blev betydligt förkortad på grund av oroligt väder och stundtals hårda vindar runt Joniska havet, mellan Grekland och Sicilien/Italien. När vi "hittade" ett bra väderfönster för att ta oss tillbaka till Sicilien från Preveza i Grekland, en sträcka som tar minst 2 dygn för oss, så gällde det att passa på.

Vi lämnade Preveza på fredag morgon den 10 oktober. Tanken var att vi skulle göra överfarten tillsammans med en annan svensk båt, Lazy Frog, som också har vinterhamn i Marina di Ragusa på Sicilien. Vi gick för motor ner längs östra sidan av Lefkada, genom Lefkada kanal, för att möta upp "Grodan" på södra delen av ön.

Lefkas kanal
Lefkas kanal

 Men under vägen fick vi veta att de hade problem med elsystemet på sin båt, så att de bl.a. inte kunde använda autopiloten. Och det är ganska väsentligt om man ska gå så långt som minst 2 dygn. Det går inte att handstyra i två dygn.

Så vi bestämde oss för att fortsätta själva. Vädret såg bra ut med lagom vind från nordväst. Vi kunde segla i drygt 30 timmar, delvis med revade segel för att minska på lutningen av båten. De första 4 och de sista 8 timmarna fick vi motorsegla, alltså stötta med motorn.

 Med vind in från sidan och med en del vågor blir det svårt att röra sig ombord. Större delen av tiden blåste det 8 till 10 meter per sekund. Då behöver man hela tiden hålla i sig med en hand. Även när man sitter i sittbrunnen så får man ta spjärn för att inte glida av bänken. Så någon avancerad matlagning blir det inte på sådana här överfarter. Vi brukar förbereda oss med att laga lite matlådor i förväg, som bara går att värma, alt. äta kallt. Men det hade inte blivit av denna gång. Fast koka pasta och blanda med pesto går alltid, och varmkorv i bröd är lättlagat. När det blåser så här mycket så revar vi kraftigt, det behövs väldigt lite med segel för att komma upp i 7 knop och fortare än så tycker vi inte att vi behöver segla. Autopiloten får även den det lite lättare att hålla båten på rätt kurs. När det blåser så här jobbar autopiloten konstant, den får inte vila en sekund. Trots det drar den inte speciellt mycket ström, den är ett fantastiskt hjälpmedel för oss långseglare med begränsad besättning. Det var inte många fartyg ute att hålla utkik efter på nätterna så allt gick smidigt. Vi hade också en ganska stor måne som lyste och gjorde att det inte blev så beckmörkt. På nätterna använder vi främst vår AIS för att hålla koll på trafiken runt om oss. Men vi har även en radar som kan hitta och varna för båtar utan AIS. Fartyg skall ha en AIS och det har de faktiskt alltid, på nätterna är det ovanligt att möta mindre båtar utan AIS men det kan ju hända för det är inte obligatoriskt.

På morgonen den 12: e kom vi fram till Syrakusa Bay och ankrade. Det känns alltid skönt att vara framme, även om vi hade en bit kvar till "hemmahamnen" i Marina di Ragusa. Det blev två nätter till havs och det blev inte speciellt mycket sammanhängande sömn. Det går bra men man är allt lite trött och ser fram emot att få sova en hel natt. Vår snittfart på denna översegling blev 6 knop, inte illa tycker vi. Under segel höll vi ofta 7 knop. Vi har inte bottenmålat på över ett år så vår botten är inte helt slät längre.

Det låg en del båtar ankrade i bukten, fast inte alls så många som i slutet av maj när vi var där senast. Strax efter vi lagt till kom det en person förbi i en kajak och började prata med oss. En väldigt trevlig och pratglad amerikan som bjöd över oss till sin katamaran för ett glas vin senare på kvällen. Det är så härligt med dessa spontana möten med nya människor som man har det gemensamt med att vi seglar. Det blev en glad och trevlig kväll med Bob, hans fru och hennes 2 systrar samt ett tyskt par i en annan segelbåt som låg i närheten.

Vi låg kvar i Syrakusa i 2 dagar och hann även med att träffa ett annat svenskt seglarpar, Jonas och Carina på båten Sally, som vi lärde känna för 4 år sedan i Lagos och som vi följt på Facebook sedan dess.

 Det blev en Aperol i solnedgången och sedan en god middag i "gamla stan" i Syrakusa. För 4 dagar sedan kom vi sedan hit till Marina di Ragusa och började preppa båten för vintervilan. Det har varit en del åsk- och regnväder men också fina dagar då vi kunnat göra vandringar.

Vandring med Sally ovanför marinan
Vandring med Sally ovanför marinan
De första hyresgästerna flytta in för 4000 år sedan!
De första hyresgästerna flytta in för 4000 år sedan!

De sista dagarna blir det ett besök i Palermo innan vi flyger hem till nära och kära i Sverige. Vi är ändå nöjda med höstens seglingar, vi har fått se en del av Grekland och det har gett oss mersmak. Vi har fått tillfälle att umgås med nya och gamla bekantskaper, besökt ett antal grekiska hamnar. De greker vi haft kontakt med har varit vänliga och pratade bra engelska. Maten i butikerna har varit billigare än hemma och vi har fått äta mycket god enkel husmanskost på de restaurangbesök som vi gjort. Vi ser redan fram emot att komma tillbaka till Grekland nästa år. Men då hoppas vi att vädret är lite lugnare. Vi har inte blivit drabbade av speciellt hårda vindar, men det har blåst mycket hårt inte så långt ifrån oss och det har varnats för hårda vindar flera gånger.


—----------------------------------------------------------------------------------------------------

Back to Sicily!

The autumn sailing season was significantly shortened due to turbulent weather and sometimes strong winds around the Ionian Sea, between Greece and Sicily/Italy. When we "found" a good weather window to get back to Sicily from Preveza in Greece, a distance that takes at least 2 days for us, we had to take advantage of it.

We left Preveza on Friday morning, October 10. The idea was that we would make the crossing together with another Swedish boat, Lazy Frog, which also has a winter port in Marina di Ragusa in Sicily. We motored down the east side of Lefkada, through the Lefkada channel, to meet up with the "Frog" on the southern part of the island. But along the way we learned that they had problems with the electrical system on their boat, so that they could not use the autopilot. And that is quite essential if you are going to go as far as at least 2 days. You cannot hand steer for two days.

So we decided to continue on our own. The weather looked good with a moderate wind from the northwest. We were able to sail for just over 30 hours, partly with reefed sails to reduce the inclination of the boat. The first 4 and the last 8 hours we had to motor sail, i.e. support with the engine. With the wind coming in from the beam and with some waves it becomes difficult to move on board. Most of the time it was blowing 8 to 10 meters per second. Then you have to hold on with one hand the whole time. Even when you are sitting in the cockpit you have to use a hand to not slide off the bench. So there will be no advanced cooking on crossings like this. We usually preparing some lunch boxes in advance, which can only be heated, or eaten cold. But this we did not do this time. But boiling pasta and mixing with pesto always works, and hot dogs in bread are easy to make. When it's this windy, we reef heavily, very little sail is needed to get up to 7 knots and we don't think we need to sail faster than that. For the autopilot it is also a little easier to keep the boat on the right course. When it's windy like this, the autopilot works constantly, it doesn't rest for a second. Despite that, it doesn't draw much power, it's a fantastic tool for us long-distance sailors with a limited crew. There weren't many ships out to look out for at night so everything went smoothly. We also had a fairly large moon that shone and made it not so pitch dark. At night we mainly use our AIS to keep an eye on the traffic around us. But we also have a radar that can find and warn of boats without AIS. Ships are supposed to have an AIS and they actually always do, at night it's unusual to encounter smaller boats without AIS but it can happen because it's not mandatory.

On the morning of the 12th we arrived at Syracuse Bay and anchored. It always feels good to be there, even though we still had a bit to go to our "home port" in Marina di Ragusa. We spent two nights at sea and didn't get much uninterrupted sleep. Things are going well, but you're still a bit tired and looking forward to a full night's sleep. Our average speed on this crossing was 6 knots, which we don't think is bad. Under sail we often maintained 7 knots. We haven't painted the bottom in over a year, so our bottom is not completely smooth anymore.

There were a few boats anchored in the bay, although not nearly as many as at the end of May when we were last there. Shortly after we docked, a person came by in a kayak and started talking to us. A very nice and chatty American who invited us over to his catamaran for a glass of wine later in the evening. It's so wonderful to meet new people spontaneously, often people with the same interests as us. It was a happy and pleasant evening with Bob, his wife and her 2 sisters and a German couple in another sailing boat that was nearby.

We stayed in Syracuse for 2 days and also managed to meet another Swedish sailing couple, Jonas and Carina on the boat Sally, whom we got to know 4 years ago in Lagos and whom we have followed on Facebook since then. We had an Aperol at sunset and then a nice dinner in the "old town" of Syracuse. 4 days ago we came here to Marina di Ragusa and started preparing the boat for the winter break. There has been some thunderstorms and rain but also nice days when we have been able to go hiking.

The last few days will be a visit to Palermo before we fly home to our loved ones in Sweden. We are still satisfied with the autumn sailings, we have seen part of Greece and it has given us a taste for more. We have had the opportunity to spend time with new and old acquaintances, visited a number of Greek ports. The Greeks we have had contact with have been friendly and speak good English. The food in the shops has been cheaper than at home and we have had very good simple home cooking in the restaurants we have visited. We are already looking forward to coming back to Greece next year. But then we hope that the weather will be a little calmer. We have not been hit by particularly strong winds, but it has been blowing very hard not too far from us and there have been warnings of strong winds.