Gozo!
Nu har vi kommit till Gozo! (for an English version please scroll down)
Malta består av flera öar och den näst största heter Gozo och det är den vi är på nu.
Men först tillbaka till där vår förra blogg slutade. Efter att ha varit på båten i Marina di Ragusa i 10 dagar så var vädret så OK att vi vågade börja vårens segling. Vi seglade västerut utmed Sicilien kust och kom till Licata. Vi kom fram ganska sent och vi tyckte att här borde vi kunna ankra för natten. Det blåste inte speciellt mycket men det är en öppen kust så natten blev tyvärr nästan sömnlös, det rullade nämligen något fruktansvärt. Så nästa dag så gjorde vi en förfrågan om att få ligga i marinan vilket gick bra. Trots att det fortfarande är lågsäsong kostar en natt 90 € här. I det trevliga hamnkontoret tycker de att vi kommit vid rätt tillfälle för den dagen var det avslutningen på en veckas firande av skyddshelgonet Sant'Angelo Martire. Vi tog en första promenad in i staden mitt på dagen, men då var det stånd där man ville sälja allt möjligt.
Men på kvällen så var ALLA ute på gatorna (ca 30 000 invånare) och i en procession så bar man runt helgonets reliker. Detta var inget nytt påhitt utan det har man gjort i över 550 år.

Tyvärr var väderprognosen inte så bra för den kommande veckan, så med risk för att bli fast i en dyr marina så vände vi tillbaka till Marina di Ragusa. Men vi var glada att vi fått testa båten och att beväxtningen av båtbotten inte gjorde att båten seglade alltför långsamt. Att komma tillbaka till Marina di Ragusa kändes nästan som att komma hem igen. Det blev flera dagar med promenader och cykelturer i omgivningarna innan vindarna blev helt OK för att segla igen.
Men nu bestämde vi oss för att segla söderut till Malta. Vi fick sällskap över med en betydligt större segelbåt, en Dufour 52. Vi startade 30 minuter före dem och det tog hela överfarten innan de var ikapp. Det blåste bra och vår snittfart var nästan 7 knop. På slutet ökade vinden så vi fick reva båda seglen. Vi är så nöjda med vår elektrifierade rullstor, bara ett tryck på en knapp så rullas den in, snabbt och helt utan ansträngning. Även focken kan vi reva elektriskt, det är bara att lägga linan till rullfocken kring en elektrisk skotvinsch och trycka på en knapp. Och styra på längre överfarter, det överlåter vi till vår autopilot. Men mellan Sicilien och Malta passerar många fraktfartyg så det gäller att ha koll så inget händer.

Vår första hamn på Malta blev den något mindre ön Gozo och närmare bestämt i en spektakulär naturhamn Dwejra Bay. Den är nästan perfekt cirkulär med höga bergssidor och två ganska smala öppningar ut mot havet. Det gör att den är skyddad mot alla vindriktningar utom vindar från väster. Fastän vi bara var ett 10-tal båtar så var det svårt att hitta en yta stor nog för vår båt. Dessutom visade det sig att det var svårt att få ett riktigt bra ankarfäste, vi fick göra flera försök. Dessutom var det ca 10 meter djupt så man borde ha 50 meter kätting ute men det fanns det inte riktigt plats för. Vi fick i alla fall så bra fäste att vi kunde backa med ca 1300 varv på motorn, helst vill jag kunna köra motorn mycket hårdare för att vara säker. Men här gick det inte så det var bara att hoppas att det räckte.



Nästa morgon kände vi oss tvungna att fortsätta för vinden skulle öka och vrida så att det kunde bli farligt att ligga kvar. Vi gjorde en förfrågan om att få en hamnplats i Mgarr på andra sidan ön, vi fick inget svar men väl framme anropade vi hamnen och fick reda på att vi var välkomna in. Att lägga till blev lite extra svårt för det var trångt och det blåste hyggligt från sidan. Väl på plats i vår ficka drev vi mot grannbåten som inte var utrustad med några fendrar. Trycket blev så stort att en av våra fendrar trycktes upp. Eftersom grannbåten har en utstickande vass ventil har vi kanske fått en repa i gelcoaten, men det går ju att fixa och saker händer, det är något man får räkna med. Efter incheckning i marinan så tar vi en snabb promenad och köper biljetter till en sightseeingtur med buss runt ön. Bussturen tar nästan 3 timmar och efter det är vi ganska trötta av intryck.





Dagen efter turistar vi genom att promenera i omgivningarna och tar säsongens första bad. Efter nästan 20000 steg är fötterna ömma och vi trötta, det betyder att det blev hämtmat som intogs inne i båten. I morgon ska vi ta oss över till Valetta, det ska bli så spännande.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Now we have arrived in Gozo!
Malta consists of several islands and the second largest is called Gozo and that is the one we are on now.
But first back to where our last blog ended. After being on the boat in Marina di Ragusa for 10 days, the weather was so OK that we dared to start the spring sailing. We sailed west along the coast of Sicily and arrived in Licata. We arrived quite late and we thought that here we should be able to anchor for the night. There was not much wind but it is an open coast so the night was unfortunately almost sleepless, it was rolling terribly. So the next day we made a request to be allowed to stay in the marina which went well. Even though it is still low season, a night costs 90 € here. In the nice port office they think that we have arrived at the right time because that day was the end of a week-long celebration of the patron saint Sant'Angelo Martire. We took a first walk into the city in the middle of the day, but then there were stalls selling everything possible. But in the evening EVERYONE was out on the streets (about 30,000 inhabitants) and in a procession they carried the saint's relics around. This was not a new invention, it has been done for over 550 years. Unfortunately, the weather forecast was not very good for the coming week, so with the risk of getting stuck in an expensive marina, we turned back to Marina di Ragusa. But we were happy that we had been able to test the boat and that the vegetation on the boat bottom did not make the boat sail too slowly. Coming back to Marina di Ragusa almost felt like coming home again. It took several days of walking and cycling in the surroundings before the winds became completely OK to sail again. But now we decided to sail south to Malta. We were joined by a much larger sailboat, a Dufour 52. We started 30 minutes before them and it took the entire crossing before they caught up. The wind was good and our average speed was almost 7 knots. Towards the end the wind increased so we had to furl both sails. We are so happy with our electrified furling mainsail, just press a button and it is furled, quickly and completely without effort. We can also furl the jib electrically, just put the line to the furling jib around an electric sheet winch and press a button. And we let our autopilot steer on longer crossings. But between Sicily and Malta many cargo ships pass so it is important to keep an eye on them so nothing happens.
Our first port in Malta was the slightly smaller island of Gozo and more specifically in a spectacular natural harbor, Dwejra Bay. It is almost perfectly circular with high mountain sides and two rather narrow openings out to the sea. This means that it is protected from all wind directions except winds from the west. Although we were only about 10 boats, it was difficult to find an area big enough for our boat. In addition, it turned out that it was difficult to get a really good anchor, we had to make several attempts. In addition, it was about 10 meters deep so you should have 50 meters of chain out but there was not really room for that. In any case, we got such a good hold that we could reverse with about 1300 rpm on the engine, ideally I would like to be able to run the engine much harder to be safe. But here it didn't work so we just had to hope that it was enough. The next morning we felt compelled to continue because the wind would increase and turn so that it could be dangerous to stay there. We made an inquiry about getting a berth in Mgarr on the other side of the island, we didn't get a response but once there we called the port and found out that we were welcome in. Docking was a little extra difficult because it was crowded and there was a decent wind from the side. Once in place in our pocket we drifted towards the neighboring boat which was not equipped with any fenders. The pressure was so great that one of our fenders was pushed up. Since the neighboring boat has a sharp protruding valve, we may have gotten a scratch in the gelcoat, but it can be fixed and things happen, it's something to be expected. After checking in at the marina, we take a quick walk and buy tickets for a sightseeing tour by bus around the island. The bus ride takes almost 3 hours and after that we are quite tired from impressions. The next day we do some sightseeing by walking in the surroundings and take our first swim of the season. After almost 20,000 steps, our feet are sore and we are tired, which means that we had takeaway food inside the boat. Tomorrow we are going over to Valetta, it will be so exciting.