Västra Sicilien!
Västra Sicilien! (for an English version please scroll down)
De sista veckorna av vår segling runt Sicilien denna vårtermin ville vi göra ett nytt försök med att ta oss västerut längs kusten mot öarna utanför Trapani. Vi fick tillbaka vår fock som varit på reparation och satte kurs mot Licata, där vi ankrade utanför hamnen. Tyvärr blev natten ganska gungig pga dyning som rullade in så vid soluppgången vid 6-tiden gav vi upp och tog upp ankaret och fortsatte mot Sciacca. Där mötte vi seglar-vännerna på Lazy Frog, Janne och Anki och hade en trevlig middag tillsammans innan de fortsatte österut och vi åt andra hållet.



Efter Sciacca fortsatte vi via ett kort natt-stopp i Mazara del Vallo till den största ön i ögruppen Egadi, Isola di Favignana. Vi hade härlig medvindssegling och ankrade i Cala Rossa på norra sidan av ön. Det var en mycket populär vik omgiven av branta klippor. Hela viken var fullsmockad med stora och små motorbåtar, ribbåtar och några segelbåtar. Det gällde att låta fendrarna hänga ute och hålla koll! Det var hög musik och mycket party men mot kvällen var det lugnt igen. Vattnet var kristallklart och 25 grader varmt.



Vi blev kvar i denna vik ett par dagar innan vi flyttade till sydsidan av samma ö för att skydda oss för kommande nordvindar.

Efter flera dagar för ankar var det skönt att komma in i hamnen i Trapani. Vi fick en spännande segling dit, då det blåste upp rejält (ej i prognosen) från norr, så vi fick gå med bara revat storsegel och motor mot vågorna till hamnen. Där fick vi ett mycket bra mottagande av Cristian, en av alla "marineros" som vi har träffat under åren här i Medelhavet. En del som inte kan någon engelska och knappt hjälper till och andra som Cristian som fixar allt och är väldigt hjälpsam. Då är det värt att betala upp till 90 EUR/natt.

Huvudattraktionen för oss i Trapani var att ta oss till den lilla staden på berget, Erice. Man kunde ta linbana upp dit till 650 möh. Till linbanan var det en promenad på 50 min T/R från vår hamn så den dagen blev det många steg, mer än 20000! Men det var det värt! Vilken fantastisk gammal stad med stenlagda, smala gränder, flera vackra byggnader och katedraler och en otrolig utsikt över landskapet.





Sommarvärmen har kommit nu, det är soligt och mycket varmt på dagarna, så det gäller att försöka hålla sig i skuggan. Men det är samtidigt skönt att kunna sitta ute och äta middag när det fortfarande är 25 grader. Tyvärr blir det svårt att sova i båten. Vi har ingen AC utan försöker med små fläktar få det behagligt.
Innan vi lämnade Trapani för att ta oss tillbaka till Marina di Ragusa passade vi på att köpa färsk tonfisk från en "fiskbil" precis utanför hamnen. Det var så fin fisk och till det otroliga priset av 10EUR/kg! Vi köpte 1,2kg! Det blev grillad "tuna-belly", alltså de feta bitarna runt revbenen på fisken till middag de följande dagarna. Det var så gott. Första hamnen på vägen tillbaka blev en marina i Marsala där vi bara stannade en natt. Det blev en obligatorisk promenad in till den gamla stadskärnan som var mycket vacker med många fina gamla byggnader. Här kändes det som att allt var anpassat för turism och gärna de med lite större plånbok.

Efter Masala blev det två stopp till, innan vi var tillbaka i Marina di Ragusa, men under båda stoppen så ankrade vi bara för natten utanför marinor för att slippa betala. Risken med att ankra utanför Siciliens kust är att det nästan inte finns några skyddade vikar, så risken är stor att båten kommer rulla, för oftast finns det dyning som gör att sömnen inte blir så bra.


Det här har varit ett problem på många ställen runt Medelhavet men vi hoppas att när vi kommer till Grekland skall detta bli ett mindre problem. Väl tillbaka till Marina di Ragusa har vi haft 6 dagar på oss att förbereda oss och båten för att lämna den i ca 2 månader. Och här har vi faktiskt upplevt vår första värmebölja under vår segling till och runt i Medelhavet. Vi har nog haft tur att vi sluppit extrem värme men nu har det varit varmare än man uppskattar utan att för den skull varit så extremt som det varit på andra platser. Men nu ser vi fram emot att göra en paus i vårt seglingsäventyr och komma hem till Sverige och träffa de nära och kära igen. Vår plan är att komma tillbaka till båten i början av september och då segla till Grekland, om det känns bra så kommer även nästa säsong vara till Grekland. Men nästa vinter kommer vi ha kvar båten i Marina di Ragusa. Denna våren har vi tagit det lite lugnare än vanligt och kanske inte upplevt lika mycket som vi gjort tidigare men delvis har vindarna inte alltid varit på vår sida. Vi har fått gå för motor en del men även fått mycket bra segling. Vi ville komma till Malta och det blev verkligen fina minnen från våra dagar där. Öarna utanför Trapani var mycket trevliga att besöka även det blir något som vi kommer minnas länge.
För tekniknörden
Vi är luttrade med att saker går sönder och måste lagas. Men denna våren har listan på saker som bör lagas eller underhållas varit lite kortare än vanligt. Kanske för att vi har haft båten i ett par år nu så att vi har betat av en hel del. Förra året så var det svårt att tanka diesel för att efter ett tag så kom det en kaskad med diesel sprutande upp ur tanken, det berodde på att någon insekt täppt till ventilationen (18 mm) av tanken. Vi rensade den i höstat och nu har vi tankat för första gången efter att den är rensad och nu är det problemet löst. Ett något konstigt problem men nu är det löst ett tag i alla fall. Att bli duschad i diesel är inte så kul, jag lovar!
Jag har även hunnit med att kontrollerat ventilspelet på motorn vilket nog var första gången som det gjordes och det var nog dags då motorn har 2000 gångtimmar bakom sig nu. Vi fick konstigt nog byta elpatron i varmvattensberedaren igen efter bara 2 år. När vi tog ut den ur beredaren var det en stor klump av kalk runt den. Vet inte om det är det kalkrika vattnet som förstört den eller om det är av någon annan anledning. Men att byta en sak andra gången går ju fortare än första gången, alltid något.
—--------------------------------------------------------------
Western Sicily!
The last weeks of our sailing around Sicily this spring semester we wanted to make another attempt to go west along the coast towards the islands outside Trapani. We got our jib back which had been under repair and set course for Licata, where we anchored outside the harbor. Unfortunately the night was quite rocking due to the swell rolling in so at sunrise around 6 o'clock we gave up and weighed anchor and continued towards Sciacca. There we met our sailing friends on Lazy Frog, Janne and Anki and had a nice dinner together before they continued east and we went the other way.
After Sciacca we continued via a short overnight stop in Mazara del Vallo to the largest island in the Egadi archipelago, Isola di Favignana. We had lovely downwind sailing and anchored in Cala Rossa on the north side of the island. It was a very popular bay surrounded by steep cliffs. The entire bay was packed with large and small motorboats, rib boats and a few sailboats. It was important to leave the fenders hanging out and keep an eye on things! There was loud music and a lot of partying, but towards the evening it was calm again. The water was crystal clear and 25 degrees Celsius. We stayed in this bay for a couple of days before moving to the south side of the same island to protect ourselves from the coming north winds.
After several days at anchor, it was nice to enter the port of Trapani. We had an exciting sail there, as it blew really hard (not in the forecast) from the north, so we had to go with just a reefed mainsail and engine against the waves to the port. There we received a very good reception from Cristian, one of all the "marineros" that we have met over the years here in the Mediterranean. Some who don't speak any English and barely help and others like Cristian who fix everything and are very helpful. Then it is worth paying up to 90 EUR/night.
The main attraction for us in Trapani was to get to the small town on the mountain, Erice. You could take the cable car up there to 650 meters above sea level. The cable car was a 50-minute walk from our port, so that day there were a lot of steps, more than 20,000! But it was worth it! What a fantastic old town with cobbled, narrow alleys, several beautiful buildings and cathedrals and an incredible view of the landscape. The summer heat has arrived now, it is sunny and very hot during the day, so you have to try to stay in the shade. But it is also nice to be able to sit outside and have dinner when it is still 25 degrees. Unfortunately, it will be difficult to sleep in the boat. We have no AC, so we try to make it comfortable with small fans.
Before we left Trapani to get back to Marina di Ragusa, we took the opportunity to buy fresh tuna from a "fish truck" right outside the port. It was such nice fish and at the incredible price of 10 EUR/kg! We bought 1.2kg! We had grilled "tuna belly", the fatty pieces around the ribs of the fish, for dinner the following days. It was so good. The first port on the way back was a marina in Marsala where we only stayed one night. There was an obligatory walk into the old town center which was very beautiful with many nice old buildings. Here it felt like everything was adapted for tourism and preferably those with a slightly bigger wallet. After Masala there were two more stops, before we were back in Marina di Ragusa, but during both stops we only anchored for the night outside marinas to avoid paying. The risk of anchoring off the coast of Sicily is that there are almost no protected bays, so there is a big risk that the boat will roll, because there is usually swell which makes sleeping not so good. This has been a problem in many places around the Mediterranean but we hope that when we get to Greece this will be less of a problem. Once back in Marina di Ragusa we have had 6 days to prepare ourselves and the boat to leave it for about 2 months. And here we have actually experienced our first heat wave during our sailing to and around the Mediterranean. We have probably been lucky to have escaped extreme heat but now it has been warmer than you would like without being as extreme as it has been in other places. But now we are looking forward to taking a break from our sailing adventure and coming home to Sweden and seeing our loved ones again. Our plan is to get back to the boat in early September and then sail to Greece, if it feels good then next season will also be to Greece. But next winter we will keep the boat in Marina di Ragusa. This spring we have taken it a little calmer than usual and perhaps not experienced as much as we have done before but partly the winds have not always been on our side. We have had to go by motor a bit but also had very good sailing. We wanted to get to Malta and we really had great memories from our days there. The islands outside Trapani were very nice to visit too, it will be something we will remember for a long time.
For the tech nerd
We're used to things breaking and needing to be fixed. But this spring the list of things that need fixing or maintenance has been a little shorter than usual. Maybe because we've have had the boat for a couple of years so now so we have fixed a lot that was wrong from the beginning. Last year it was difficult to fill up with diesel because after a while a cascade of diesel came gushing out of the tank, it was because some insect had clogged the ventilation (18 mm) of the tank. We cleaned it in the fall and now we have filled up for the first time after it was cleaned and now the problem is solved. A somewhat strange problem but now it is solved for a while anyway. Being showered in diesel is not that fun, I promise!
I have also had time to check the valve clearance on the engine which was probably the first time it was done and it was probably time as the engine has 2000 running hours behind it now. Strangely enough we had to change the electric heater element in the boiler again after only 2 years. When we took it out of the boiler there was a big lump of lime around it. I don't know if it is the lime-rich water that has ruined it or if it is for some other reason. But changing something the second time is faster than the first time, always something.